[Uitgespeeld] LittleBigPlanet (PSP)

oktober 4th, 2010 | Door in Games

LittleBigPlanetÉén van dé grote hits van 2009 voor de PlayStation 3 was toch wel LittleBigPlanet. Eind dit jaar komt hiervan een tweede deel uit, maar voordat het zover is heb ik me eerst even vermaakt met LittleBigPlanet voor op de PSP.

Voor degenen die niet zo bekend zijn met LittleBigPlanet, even een korte introductie. In LittleBigPlanet speel je als Sackperson, namelijk een Sackboy of Sackgirl. Hiermee dien je levels uit te spelen in 2,5D, wat wil zeggen dat het speel als een 2D platform spel (als Mario), maar dat er wel verschil is in dieptes. Gaandeweg verzamel je al rennend/vallend/springend/hangend/glijdend/vliegend prijsbubbels waar voorwerpen in zitten die je kan gebruiken voor het aanpassen van je personage of het bouwen van je eigen levels.

Het bijzondere van LittleBigPlanet is de creativiteit waarmee de levels gebouwd zijn. Natuurlijk is een simpele platform game niet echt bijzonder, maar de makers van LBP maken er altijd weer iets vrolijks/grappigs/creatiefs van. Hierdoor wordt elk level weer een compleet nieuwe en frisse ervaring. Daarnaast speelt ook een realistische zwaartekracht een grote rol. Vrijwel alles wat er beweegt, valt of hangt is logisch en is gebonden aan zwaartekrachtsregels. Hier is bij elk level weer erg goed gebruik van gemaakt.

LittleBigPlanet screenshot

In vergelijking met de PS3-versie van LittleBigPlanet, zijn er natuurlijk al snel een paar verschillen te merken. Zo zijn de graphics een stuk minder gedetailleerd, maar nog steeds wel erg mooi voor een PSP-game. Daarnaast heb je in plaats van drie diepteniveau’s nu slechts twee, wat de gameplay van de PSP-versie alleen maar ten goede komt. Voor de rest komt het allemaal akelig in de buurt van de ervaring die je op de PS3 krijgt, wat ik persoonlijk erg knap gedaan vindt.

Waar in LittleBigPlanet erg op gefocust wordt is het feit dat je zelf je eigen levels kan maken. Dit is leuk als je zelf ook creatief bent en er de tijd voor wilt nemen, want je kan echt je creatieve geest de vrije loop laten. Echter is het nadeel hiervan dat er daardoor vrij weinig levels in het spel zelf zitten. Als je er een aantal uurtjes achter gaat zitten (ik schat een uur of 5) heb je ze allemaal wel uitgespeeld. Je kan echter wel online gaan en levels spelen die door anderen zijn gemaakt, maar dit heb ik zelf niet uitgeprobeerd en kan dus niet vertellen hoe het met het aanbod en de kwaliteit staat.

LittleBigPlanet screenshot

Al met al vind ik LittleBigPlanet voor de PSP erg geslaagd in het vertalen van de PS3-ervaring naar handheldformaat. Het creatieve design van de levels is nog steeds ongeëvenaard en de sfeervolle muziek laat je helemaal verdrinken in de enorme dosis vrolijkheid die het spel bezit. Iets meer levels hadden er wel in gemogen, maar dat mag de pret niet drukken. Vooral als je zelf lekker aan de gang wilt gaan met het bouwen van levels, maar dat is voor mij helaas niet weggelegd.

Geen reacties »

Reageer op dit bericht!

  •