[Uitgespeeld] LittleBigPlanet (PSP)

oktober 4th, 2010 | Door in Games

LittleBigPlanetÉén van dé grote hits van 2009 voor de PlayStation 3 was toch wel LittleBigPlanet. Eind dit jaar komt hiervan een tweede deel uit, maar voordat het zover is heb ik me eerst even vermaakt met LittleBigPlanet voor op de PSP.

Voor degenen die niet zo bekend zijn met LittleBigPlanet, even een korte introductie. In LittleBigPlanet speel je als Sackperson, namelijk een Sackboy of Sackgirl. Hiermee dien je levels uit te spelen in 2,5D, wat wil zeggen dat het speel als een 2D platform spel (als Mario), maar dat er wel verschil is in dieptes. Gaandeweg verzamel je al rennend/vallend/springend/hangend/glijdend/vliegend prijsbubbels waar voorwerpen in zitten die je kan gebruiken voor het aanpassen van je personage of het bouwen van je eigen levels.

Het bijzondere van LittleBigPlanet is de creativiteit waarmee de levels gebouwd zijn. Natuurlijk is een simpele platform game niet echt bijzonder, maar de makers van LBP maken er altijd weer iets vrolijks/grappigs/creatiefs van. Hierdoor wordt elk level weer een compleet nieuwe en frisse ervaring. Daarnaast speelt ook een realistische zwaartekracht een grote rol. Vrijwel alles wat er beweegt, valt of hangt is logisch en is gebonden aan zwaartekrachtsregels. Hier is bij elk level weer erg goed gebruik van gemaakt.

LittleBigPlanet screenshot

In vergelijking met de PS3-versie van LittleBigPlanet, zijn er natuurlijk al snel een paar verschillen te merken. Zo zijn de graphics een stuk minder gedetailleerd, maar nog steeds wel erg mooi voor een PSP-game. Daarnaast heb je in plaats van drie diepteniveau’s nu slechts twee, wat de gameplay van de PSP-versie alleen maar ten goede komt. Voor de rest komt het allemaal akelig in de buurt van de ervaring die je op de PS3 krijgt, wat ik persoonlijk erg knap gedaan vindt.

Waar in LittleBigPlanet erg op gefocust wordt is het feit dat je zelf je eigen levels kan maken. Dit is leuk als je zelf ook creatief bent en er de tijd voor wilt nemen, want je kan echt je creatieve geest de vrije loop laten. Echter is het nadeel hiervan dat er daardoor vrij weinig levels in het spel zelf zitten. Als je er een aantal uurtjes achter gaat zitten (ik schat een uur of 5) heb je ze allemaal wel uitgespeeld. Je kan echter wel online gaan en levels spelen die door anderen zijn gemaakt, maar dit heb ik zelf niet uitgeprobeerd en kan dus niet vertellen hoe het met het aanbod en de kwaliteit staat.

LittleBigPlanet screenshot

Al met al vind ik LittleBigPlanet voor de PSP erg geslaagd in het vertalen van de PS3-ervaring naar handheldformaat. Het creatieve design van de levels is nog steeds ongeëvenaard en de sfeervolle muziek laat je helemaal verdrinken in de enorme dosis vrolijkheid die het spel bezit. Iets meer levels hadden er wel in gemogen, maar dat mag de pret niet drukken. Vooral als je zelf lekker aan de gang wilt gaan met het bouwen van levels, maar dat is voor mij helaas niet weggelegd.

Geen reacties »

[Uitgespeeld] Dissidia: Final Fantasy (PSP)

augustus 25th, 2010 | Door in Games

Dissidia: Final FantasyAl enige tijd ben begonnen met deze game. Echter door andere leuke dingen, zoals Dexter en de iPhone, heb ik deze game, eigenlijk de hele PSP, even aan de kant gelegd. Onlangs weer mee begonnen en enkele dagen geleden uitgespeeld. Hier is mijn mening.

Dissidia: Final Fantasy kan beschreven worden als een natte droom van elke hardcore Final Fantasy fan, zoals ik. Het is een vechtspel waarbij de good guys het opnemen tegen de badguys van de eerste 10 Final Fantasy delen. Elk deel heeft dus zijn eigen held en vijand. Vechtende tegen elkaar in een wereld die neigt naar de apocalyps, worden ze aangestuurd door Cosmos (de goeie) en Chaos (de slechte) in een strijd voor het behouden van het goede.

Dissidia: Final Fantasy screenshot

Voor de fans die een RPG hadden verwacht, heb ik geen goed nieuws. Het is namelijk een redelijk innovatieve vechtgame geworden. In een 3D arena, die varieert van zwevende kastelen tot het heelal, moet je je tegenstander achterna zitten, ontwijken, maar natuurlijk bovenal een flink pak slaag geven. Hier kan je verschillende aanvallen zelf samenstellen en wordt het aanbod uitgebreider naar mate je sterker wordt. Hierdoor kan je jouw personage helemaal personaliseren en heb je jouw perfecte vechter.

Het verhaal erg simpel in elkaar gezet, wat we niet gewend zijn van Square-Enix. Elke vechter moet op zoek gaan naar een kristal waarmee ze uiteindelijk het kwade zouden kunnen verslaan. Elke vechter maakt op die manier dus ook zijn eigen avontuur mee en worden ze geconfronteerd met hun eigen vijand. Oppervlakkiger kan het dus eigenlijk niet. Gelukkig maakt het diepe vechtsysteem het meer dan goed.

Dissidia: Final Fantasy screenshot

Grafisch ziet Dissidia: Final Fantasy er erg goed uit. Deze zijn te vergelijken met de graphics van de eerste Kingdom Hearts op de PS2. Deze zitten meer dan goed dus. Qua geluid ook niets te klagen. De muziek is afkomstig van respectievelijk de 10 Final Fantasy delen en zijn voor deze game modern geremixt. Ook dit klinkt erg goed.

Al met al is Dissidia een goede ode aan de eerste 10 delen van de Final Fantasy serie. Ik heb mezelf wel opgevreten tijdens de laatste eindbaas, maar de voldoening was na de zo’n 50 pogingen alleen maar groter. Een aanrader aan elke Final Fantasy fan die het niet erg vindt eens af te wijken van het vertrouwde RPG-genre. Ik heb me vermaakt!

Dissidia: Final Fantasy (the good guys)

Geen reacties »

[Uitgespeeld] Heavy Rain (PS3)

augustus 13th, 2010 | Door in Games

Heavy RainEen game als geen andere, dat is wat Heavy Rain is. Een game die meer neigt naar een echte film, maar dan interactief. Een unieke ervaring…

Van de makers van Heavy Rain kwam eerder al Fahrenheit op de PlayStation 2 uit. Ook deze game trachtte een filmische ervaring neer te zetten met een dynamisch verhaal. Door de beperkingen van de PS2 kwam de volledige potentie van de game niet helemaal naar buiten. Met de rekenkracht van de PS3 maken ze dat met Heavy Rain meer dan goed.

Het verhaal

De film game begint met Ethan Mars, die een gelukkig leven leidt met een vrouw en twee kinderen. Dit leven wordt omgegooid wanneer Ethan zijn zoon Jason verliest in een druk winkelcentrum, wat uiteindelijk leidt tot de dood van zijn zoon. Logischerwijs geeft hij zichzelf de schuld en verwaarloost hij zijn leven en de relatie met zijn vrouw. Hij doet zijn best om voor zijn overgebleven zoon Shaun te zorgen, maar hij blijft zich na 2 jaar nog down voelen. Dan verdwijnt plotseling zijn zoon en het heeft er alle schijn van dat dit het werk is van de Origami Killer.

Heavy Rain screenshot 1

De Origami Killer is een moordenaar die jonge jongens dood door verdrinking in regenwater. Dit gebeurde meestal 4 dagen na verdwijning, en dus gaat Ethan haastig op zoek naar zijn zoon. Tijdens zijn zoektoch komt hij in aanraking met de andere speelbare personages in het spel, waaronder Madison Paige (een journaliste), Norman Jayden (een FBI profiler) en Scott Shelby (een privédetective). Elk van deze personages hebben hun eigen verhaal en zo hun eigen redenen om op zoek te gaan naar de Origami Killer.

Interactieve film

Zoals ik al zei neigt Heavy Rain meer naar een film dan naar een game. Om een goede controle te houden over de ervaring van de gamer, heb je beperkte mogelijkheid tijdens het spelen. In plaats daarvan is de invloed die je hebt over het verhaal wel bepalend in hoe het verhaal vordert en uiteindelijk dus ook eindigt. Zit je met een personage in een dodelijke situatie? Dan bepaalt jouw dood of overleven wat er in de rest van het verhaal gebeurt.

Kortom, jouw keuzes bepalen hoe het verhaal verloopt en eindigt. En Heavy Rain schijnt meer dan 10 verschillende eindes te hebben voor de verschillende personages, waar er dus ook combinaties van mogelijk zijn. Overleven alle personages? Dan heb je het hollywood einde. Gaan er echter te veel dood, dan ontloopt de moordenaar zijn straf en loopt het slecht af. Keuzes, keuzes, keuzes…

Unieke ervaring

Heavy Rain is een unieke game en biedt een unieke ervaring. Af en toe vergeet je echt dat het een game is en je niet een film aan het kijken bent. De spanning laat je soms letterlijk op het puntje van de stoel/bank zitten. Soms baalde ik zelfs dat het niet een film was en ik dus zelf voor een happy end moest zorgen. Een game met ongeëvenaarde kracht om emoties op gamecharacters weer te geven. Dit met prachtige graphics maken van Heavy Rain een spel die je als gamer en als filmliefhebber gespeeld moet hebben!

Heavy Rain cast

Geen reacties »

[Uitgespeeld] Super Stardust HD

juli 30th, 2010 | Door in Games

Super Stardust HDTussen al die grootschalige games met uitgebreide gevechtssystemen en boeiende verhalen, is het leuk om eens lekker hersenloos te schieten. Dat is precies wat de PSN-game Super Stardust HD is: hersenloos, verslavend en lekker voor tussendoor.

Super Stardust HD is in principe een doodsimpele space shooter, waarbij je in leven moet blijven terwijl asteroïden, UFO’s en buitenaardse wezens het je moeilijk maken. Om je te verweren beschik je over drie verschillende wapens, bommen en een dodelijk boost. Je kunt tijdens het spelen wisselen tussen de rock crusher, de ice splitter en de gold melter, welke overeenkomen met drie verschillende soorten asteroïden die je tegen kan komen.

Tijdens het vernietigen van deze asteroïden komen er power-ups vrij waarmee je je wapens kunt upgraden. Wanneer deze wapen niet genoeg zijn en je steeds meer wordt omringt, kun je een bom gebruiken die logischerwijs alles bij je in de buurt vernietigt en je dus wat meer bewegingsruimte geeft. Je kunt echter ook gebruik maken van een boost. Hiermee scheur je twee seconden onoverwinnelijk de kant op waar je naar richt en gaat alles wat je aanraakt kapot. Deze moet echter herladen, waardoor je de boost niet tweemaal achterelkaar kunt gebruiken. Een ander nadeel is het feit dat je niet zeker weet waar je terecht komt. Je kan namelijk net zo goed in een nog benardere situatie terecht komen…

Super Stardust HD screenshot 1

De game is verdeeld over vijf verschillende planeten die je moet “bevrijden” met elk vijf fasen, waarvan de laatste fase een eindbaas bevat. Natuurlijk krijg je per planeet steeds meer op je bord en wordt het allemaal steeds wat lastiger. Even het spel aan de kant schuiven of eindeloos doorgaan, kies zelf wat je het beste past. Uiteindelijk kom je steeds verder en heb je het spel uitgespeeld. Wanneer je de expansions hebt aangeschaft kun je nog terecht met verschillende game-modes, zoals bomber (alleen bommen), time-trial, endless en survival. Tevens kun je de game ook met z’n tweeën coop spelen of met z’n vieren tegen elkaar, wat de replaywaarde alleen maar ten goede komt. Mja, vind maar eens vier vrienden die allemaal van space shooters houden…

Super Stardust HD is een verslavende space shooter, die leuk is om eens helemaal door te spelen en daarna goed dient als tussendoortje of als partygame. Ik zie graag een tweede deel of meer van deze shooters in de PSN-store verschijnen!

Super Stardust HD screenshot 2

Geen reacties »

[Uitgespeeld] Bayonetta (PS3)

juni 8th, 2010 | Door in Games

BayonettaSoms heb je van die games waar eigenlijk heel weinig bij na hoeft te denken en gewoon moet doen. Bayonetta is daar één van: een hack-n-slash in z’n puurste soort!

De bedenker van onder andere Devil May Cry brengt ons het verhaal van een ruim 500 jaar oude heks, genaamd Bayonetta. Wat haar verhaal precies is, weet ze zelf ook niet, gezien ze jaren lang heeft geslapen. Wat ze wel weet is dat ze voortdurend wordt belaagd door engelen, die haar uit de weg willen ruimen. Gelukkig heeft ze voor haar leeftijd nog een soepel lichaam en heeft ze geen moeite met zich te verweren.

De gameplay

Dit verweren doet Bayonetta door gebruik te maken van verschillende wapens, waaronder vier (!) pistolen (één aan elke ledemaat), een katana, klauwen en haar blote vuisten. Ik zeg dan wel blote vuisten, maar het is meer dan het klinkt. Bij het succesvol uitvoeren van een combo worden namelijk haar magische kleren letterlijk van het lijf gerukt om plaats te maken voor een gigantische vuist/voet/zwaard/enz. (zie afbeelding hieronder).

Bayonetta screenshot 1

Deze gevechten voeren wel de hoofdmoot van het hele spel. Gelukkig worden er ook nog ver in het spel nog steeds nieuwe vijanden geïntroduceerd om je wapens op uit te testen met regelmatig een zeer uitdagende baas. Wat ook een leuk spelelement is, is Witch Time. Dit wordt geactiveerd wanneer je op correcte manier een vijandelijke aanval ontwijkt en zorgt ervoor dat de tijd een paar seconden stil staat. Voel je vrij om deze seconden te gebruiken om los te gaan op je vijanden en even niet op je verdediging te letten!

Graphics & sound

Qua uiterlijk en gehoor zit je bij Bayonetta helemaal goed. De graphics zien er zeer gelikt uit en er is veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de characters en de vooral ook de vijanden. Het geluid zit ook helemaal prima en komt goed tot zijn recht in Dolby Digital Surround.

Bayonetta screenshot 2

Vrouwelijke Devil May Cry

Dat Bayonetta van de hand is van de bedenker van Devil May Cry wordt tijdens het spelen al snel duidelijk. Vooral het sarcasme tegenover vijanden van de heks is iets wat ze heeft geërfd van Dante. Je ziet ook tevens soms een paar vijanden terug uit het eerste deel van Devil May Cry, maar deze herken je natuurlijk alleen wanneer je ook die hebt gespeeld. De hommage wordt helemaal compleet wanneer Bayonetta de bekendste zin van Dante uitroep: “Let’s rock, baby!”.

Conclusie

Laat ik er maar niet omheen draaien: Bayonetta is een must-have voor elke liefhebber van een goede hack-n-slash, en al helemaal wanneer je fan bent van de Devil May Cry reeks. De non-stop actie, de prachtige graphics en een goede dosis humor laat je hunkeren naar meer. Dat ik de game in 9 uur uit heb gespeeld, is iets waar je niet te veel waarde aan hoeft te hechten. Het waren 9 geweldige uren!

Geen reacties »